Przedsiębiorcy obecnie bardzo często korzystają z oferty zakupów na raty. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jak prawidłowo zewidencjonować zakup na raty!
Zakup na raty a faktura
Podatnik dokonujący zakupu na raty w praktyce dostaje fakturę wystawioną na całą kwotę towaru, pomimo tego, że zapłacił tylko pierwszą ratę. Z kolei, w pozycji “zapłacono” widnieje rzeczywiście zapłacona kwota. Ponadto, przedsiębiorca dostaje harmonogram spłat rat, który jest załącznikiem do umowy.
Zdarzają się również sytuacje gdy kolejne raty umieszczane są fakturach wystawianych przez sprzedawcę w związku z inną świadczoną usługą. Przykładem jest faktura za usługę telekomunikacyjną na której widnieją osobne pozycje - kwota abonamentu oraz kolejna rata do zapłaty.
Ważne! |
Jak prawidłowo zewidencjonować zakup na raty?
Fakturę, która dokumentuje zakup na raty i wystawiona jest na kwotę stanowiącą całość zamówienia należy zaksięgować w dacie jej wystawienia. Podczas ewidencjonowania faktury w KPiR należy ująć całą kwotę, pomimo, że płatność nastąpi w ratach.
Ważne!W przypadku gdy przedsiębiorca dokonuje zakupu środka trwałego na raty, kosztem będą opisy amortyzacyjne, a podatek VAT będzie podlegał odliczeniu w dacie wystawienia faktury. |
Przykład 1.
Przedsiębiorca dokonał zakupu telefonu komórkowego w kwocie 1500 zł. Faktura została wystawiona tego samego dnia co zakup telefonu, tj. 20 lipca 2016 roku a płatność rozłożona jest na 12 rat (zgodnie z harmonogramem spłat), przy oprocentowaniu 0%.
Przedsiębiorca powinien zaksięgować zakup telefonu na kwotę 1500 zł w dacie wystawienia faktury - 20 lipca 2016 roku, w kolumnie 13 KPiR jako pozostałe wydatki. Natomiast jeśli chodzi o rozliczanie rat to każdą opłaconą ratę podatnik powinien rozliczać zgodnie z datą jej opłacenia. W związku z tym w każdym miesiącu powinna zostać opłacona i rozliczona rata w kwocie 125 zł.
Odsetki od zakupu na raty
Odsetki doliczane do rat stanowią koszt podatkowy w momencie ich zapłaty. Opłacone odsetki od zakupu na raty ujmowane są za pomocą dowodu wewnętrznego w kolumnie 13 KPiR jako pozostałe wydatki.
Uwaga! |
Podsumowując, zakup na raty należy zewidencjonować zgodnie z datą wystawienia faktury w całej kwocie. Natomiast raty należy rozliczać w momencie dokonania zapłaty zgodnie z otrzymanym harmonogramem spłat.
Zachęcamy do zapoznania się z artykułem dotyczącym Jednolitego Pliku Kontrolnego.
Zobacz też:
Katalog stron