W artykule
Poprzednio porównaliśmy proces legislacyjny do procesu wiodącego do ożenku. Jednym z ostatnich etapów obu procesów był podpis wieńczący dzieło. I ten wpis będzie właśnie o podpisie - ale tym razem - elektronicznym. Czym się różni podpis elektroniczny od epuap-u? Trzymając się relacji damsko-męskich możemy powiedzieć, że tym czym żona od kochanki (czasami wysoce przerastając porównania). Oba podpisy są podpisami elektronicznymi w mowie potocznej, co oznacza, że dany dokument można podpisać, czyli załatwić sprawę bez wychodzenia z domu, o każdej porze dnia. Mimo że oba podpisy służą do tego samego, to są między nimi drobne różnice.
Zastosowanie
Podpis elektroniczny ma szersze zastosowanie niż epuap. Podpis elektroniczny można wykorzystać do załatwienia spraw urzędowych (np. wysłanie deklaracji on-line, rejestracji działalności) jak i do podpisu e-maili, faktur, czy innych dokumentów z kontrahentami. Niczym - żona, która ma szersze zastosowanie. Żona może być przyjaciółką (wysłuchiwanie), współgospodarzem domu (np. ugotuje, posprząta, wypierze, zajmie się dziećmi), jak i nocną tygrysicą (kochanką). Profil zaufany znajduje zastosowanie jedynie w załatwianiu spraw urzędowych online (np. przez epuap, obywatel.gov.pl, PUE ZUS, praca.gov.pl) - czyli na platformach urzędowych. Niczym - kochanka, która ma węższe zastosowanie, jej obszar działalności, to jedynie bycie kochanką.Cena
Podpis elektroniczny jest droższy, no ale nie ma się co dziwić – ma szersze zastosowanie. A poza tym jest to produkt komercyjny więc ciężko żeby był bezpłatny. Niczym żona – jest droższa od kochanki (patrząc długoterminowo). Epuap jest bezpłatny. Jest to produkt urzędowy, udostępniany bezpłatnie, pewnie żeby potem lud nie mówił „za pieniądze podatników”. Niczym - kochanka – która bywa bezpłatna, nie trzeba na nią wydawać pieniędzy, bywa...Ważność
Ważność podpisu elektronicznego to 1 rok lub 2 lata. Po tym czasie można odpłatnie przedłużyć jego ważność (opłata jest niższa niż przy kupnie podpisu elektronicznego). Tutaj nie porównam do żony, bo ważność małżeństwa powinna – wg piszącego – trwać aż do śmierci (co do zasady), ale małżeństwa po roku lub dwóch można odnawiać... (odnawianie przyrzeczeń małżeńskich). Profil zaufany jest ważny 3 lata. Po tym czasie można bezpłatnie przedłużyć ważność profilu zaufanego. Niczym kochanka – jej ważność jako kochanki trwa parę miesięcy, po tym czasie można (niby bezpłatnie, ale tak naprawdę za cenę rozwodu) przedłużyć boczne nocne igraszki z panią z tej kolumny, a czasami spod kolumny.Jak podpisać dokument?
Podpisem elektronicznym 1. Gdy już zakupimy zestaw do podpisu elektronicznego (oprogramowanie, kartę kryptograficzną i czytnik kart) u jednego z certyfikowanych dostawców, w pierwszym kroku należy zainstalować otrzymane oprogramowanie na komputerze. Gdy już zakupimy zestaw do oświadczyn (pierścionek, bukiet, i grawera) u jednego z certyfikowanych jubilerów, w pierwszym kroku należy zainstalować pierścionek na palcu serdecznym dziewczyny. 2. Następnie należy włożyć kartę do czytnika kart oraz uruchomić oprogramowanie. Następnie należy włożyć garnitur oraz uruchomić aparat gębowy. 3. Kolejnym krokiem jest użycie przycisku “podpisz” oraz wybór dokumentu do podpisania z komputera. Kolejnym krokiem jest użycie słów “czy zostaniesz moją żoną” oraz wybór dokumentów do podpisania. 4. Po wybraniu odpowiednich dokumentów wystarczy wpisać PIN w żądane miejsce. Po wybraniu odpowiednich dokumentów wystarczy wpisać PIN („kocham Cię”) w żądane miejsce i już żona chłodzi piwko w lodówce. Epupapem 1. Gdy wypełniamy dany dokument przez internet (np. którejś z platform rządowych), możemy odnaleźć opcję “podpisz profilem zaufanym”. Gdy wypełniamy dany formularz przez internet (na pewnych stronach) możemy odnaleźć opcję “umów się ze mną”. 2. Po kliknięciu danej opcji następuje przekierowanie do strony logowania profilu zaufanego. Po kliknięciu danej opcji następuje przekierowanie do strony logowania kandydata zaufanego. 3. Po zalogowaniu (uwierzytelnieniu) do profilu zaufanego użytkownik zostaje przekierowany na stronę do podpisu dokumentu. Po zalogowaniu (uwierzytelnieniu) do profilu zaufanego użytkownik zostaje przekierowany na stronę do danej damy. 4. Po naciśnięciu przycisku “podpis profilem zaufanym” uruchomiona zostaje strona autoryzacji podpisania dokumentu profilem zaufanym, gdzie należy wprowadzić kod autoryzacyjny przesłany przez system na wskazany w profilu zewnętrznym (podany przez nas wcześniej), kanał autoryzacji, np. sms, e-mail. Po naciśnięciu przycisku “chcę Ciebie” uruchomiona zostaje strona autoryzacji podpisania, gdzie należy wprowadzić kod autoryzacyjny przesłany przez system na sms. 5. Poprawne zakończenie procesu podpisania dokumentu zakończy się przekierowaniem z powrotem do systemu klienckiego. Poprawne zakończenie procesu podpisania dokumentu zakończy się przekierowaniem do domu owej pani.Jak uzyskać epuap i podpis elektroniczny?
Kwalifikowany podpis elektroniczny jest narzędziem komercyjnym, można go kupić u certyfikowanych dostawców, nadzorowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji. Listę dostawców można znaleźć na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji (NCCert). Wysokość opłaty ustalana jest przez podmioty oferujące podpis elektroniczny - cena zależy od długości ważności certyfikatu (rok lub dwa lata) oraz rodzaju urządzenia do składania podpisu elektronicznego (czytnik kart usb, token usb lub pcmcia). Kupując kwalifikowany podpis elektroniczny należy:- podpisać z dostawcą tzw. umowę subskrypcyjną - jej warunki określa kodeks postępowania certyfikacyjnego lub polityka certyfikacji,
- stawić się osobiście w centrum certyfikacji z dokumentem tożsamości - aby dostawca mógł potwierdzić tożsamość kupującego.
- zainstalować otrzymane oprogramowanie.
- założyć konto na portalu “profil zaufany”,
- złożyć wniosek o potwierdzenie profilu,
- W ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku zgłosić się osobiście z dokumentem tożsamości w tzw. Punkcie Potwierdzającym (np. ZUS, urząd skarbowy), aby potwierdzić wniosek. Listę punktów potwierdzających można znaleźć na stronie: https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList
- możliwość załatwiania spraw nie tylko od 8.00 do 16.00, ale przez 24 godziny na dobę,
- brak konieczności osobistego stawiania się w urzędzie,
- oszczędność czasu (na dojazd do urzędów), pieniędzy (na wydruki papierowe, wysyłki) oraz nerwów (podczas stania w kolejce).