- Ewidencjonowanie zakupu towarów handlowych w KPiR
- Towary handlowe - udokumentowanie zakupu
- Zakup towarów handlowych a data ujęcia w księgach
- Dostawa towarów handlowych nastąpiła wcześniej niż otrzymanie faktury
- Zakup towarów handlowych wpisany w księdze przychodów i rozchodów w dacie wystawienia faktury wcześniejszej niż data otrzymania towaru
- Księgowanie kosztów ubocznych związanych z zakupem towarów handlowych
Towary handlowe definiuje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Według rozporządzenia są to wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym oraz produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej. Przykładem towaru handlowego mogą być ołówki i długopisy zakupione przez sklep z artykułami biurowymi, które zostaną odsprzedane w nienaruszonym stanie.
Ewidencjonowanie zakupu towarów handlowych w KPiR
Podatnicy, którzy prowadzą księgę przychodów i rozchodów ewidencjonują zakup towarów handlowych w kolumnie 10 według cen zakupu. Zakup towarów handlowych musi być niezwłocznie wpisany po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu lub sprzedaży. Warto wiedzieć, że ustawodawca w art. 30 pkt. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR zastrzega, że zapis może być dokonany w terminie późniejszym, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni w przypadku prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe.
Towary handlowe - udokumentowanie zakupu
W Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia KPiR zostały określone dowody księgowe, które stanowią podstawę dokonywania w niej zapisów. Do najczęściej spotykanych dowodów księgowych zalicza się:
- faktury,
- faktury VAT RR,
- raporty z kas fiskalnych,
- noty korygujące,
- dokumenty celne.
Zakup towarów handlowych a data ujęcia w księgach
W przypadku osób fizycznych, spółek jawnych, cywilnych i partnerskich wykonujących działalność gospodarczą za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu przyjmuje się datę wystawienia dowodów księgowych.
Dostawa towarów handlowych nastąpiła wcześniej niż otrzymanie faktury
Zdarzają się sytuacje w których dostawa towarów następuje wcześniej niż otrzymanie faktury. W przypadku kiedy przedsiębiorca otrzyma wcześniej towar niż fakturę powinien w momencie jego otrzymania dokonać wpisu do księgi. Zgodnie z art. 16 pkt.1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podstawę zapisu stanowi szczegółowo sporządzony opis przyjęcia zakupionych towarów handlowych. Opis ten powinien zawierać:
- imię i nazwisko (nazwę firmy) dostawcy,
- adres dostawcy,
- ilość i rodzaj towarów,
- cenę jednostkową oraz wartość towarów,
- podpis osoby, która przyjęła towary.
Opis musi być przechowywany jako dowód zakupu a następnie połączony z nadesłaną fakturą. W przypadku, gdy przedsiębiorca otrzymał w tym samym miesiącu towar i fakturę, wpis do księgi przychodów i rozchodów dokonuje się na podstawie faktury.
Zakup towarów handlowych wpisany w księdze przychodów i rozchodów w dacie wystawienia faktury wcześniejszej niż data otrzymania towaru
W przypadku kiedy przedsiębiorca otrzyma w pierwszej kolejności fakturę a później towar datą poniesienia kosztu uzyskania przychodu będzie data wystawienia faktury. Wówczas należy wpisać w kolumnie 2 datę wystawienia faktury, a w kolumnie 10 kwotę z otrzymanej faktury.
W wymienionej sytuacji podatnik prowadzący księgę przychodów i rozchodów wydatki poniesione na zakup towaru musi ujmować w miesiącu (dacie), w którym została wystawiona faktura a nie w miesiącu w którym otrzymano zakupiony towar.
Księgowanie kosztów ubocznych związanych z zakupem towarów handlowych
Koszty uboczne zakupu towarów związane są m.in. z transportem, rozładunkiem, załadunkiem czy ubezpieczeniem w drodze. Księgowane są do kolumny 11 w księdze przychodów i rozchodów. Przypisanie kosztu ubocznego do nieprawidłowej kolumny nie wpływa na wyliczenie zaliczki na podatek dochodowy. Jednak aby księga była prowadzona rzetelnie należy stosować się do przepisów zapisanych w Rozporządzeniu Ministra Finansów dotyczących prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Jeżeli koszty transportu nie są związane z zakupem towarów handlowych księgujemy je poprzez pozostałe wydatki w kolumnie 13.