Przedsiębiorcy decydujący się na przyjęcie nowych pracowników często zastanawiają się nad wyborem formy zatrudnienia. Do niedawna sporą popularnością cieszyła się umowę-zlecenie – przepisy wprowadzone w 2017 roku sprawiły jednak, że wielu pracodawców oferuje kandydatom umowę o pracę. Jaką formę zatrudnienia warto wybrać? Wprowadzone w 2017 przepisy związane z ozusowaniem umów-zleceń oraz stawką minimalną nie tylko wpłynęły na wysokość wynagrodzeń, ale także spowodowały zwiększenie biurokracji. Wielu przedsiębiorców zastanawia się jakie rozwiązanie jest teraz dla nich korzystniejsze.
Umowa zlecenie i umowa o pracę – jakie są podobieństwa?
Stawka minimalna dotyczy obu form zatrudnienia – jest ona jedynie odrobinę wyższa w przypadku umowy-zlecenie, co ma zwiększyć atrakcyjność umów o pracę. Podobieństwo tych rozwiązań polega także na obowiązku przestrzegania przepisów BHP, wypłacania comiesięcznego wynagrodzenia oraz prowadzenia ewidencji czasu pracy. Ponadto osoba pracująca w oparciu o umowę-zlecenie również ma prawo do zasiłku chorobowego – pod warunkiem, że dobrowolnie z niego skorzystała. Umowa zlecenie – korzyści dla przedsiębiorcy
Chociaż umowa-zlecenie i umowa o pracę mają sporo podobieństw, wciąż sporo je różni. Przede wszystkim zleceniobiorcy nie przysługują przywileje gwarantowane przez Kodeks Pracy – umowa-zlecenie jest bowiem umową cywilno-prawną. Zatrudniona osoba nie może korzystać z urlopu wypoczynkowego lub ochrony w czasie ciąży, co dla pracodawcy wiąże się z mniejszą ilością biurokracji oraz oszczędnościami.